jom klik sini tambahkan duit dlm akuan ilahjy..hehe..t.kasih krn sudi klik

29 JULAI 2010 LAMAN INI MULA DIBINA

29 JULAI 2010 LAMAN INI MULA DIBINA oleh ilah-jy terimakasih kepada semua yg terlibat atas usaha sama kita ini demi menjayakan tujuan murni ini.

jom ikut blog ni sign in cepat2

PERHATIAN YA KAWAN2

KALAU KALIAN HENDAK MELIHAT POST PERTAMA KEDUA KETIGA DAN SETERUSNYA MENGIKUT URUTAN TARIKH, SILA KLIK PADA BAHAGIAN BAWAH SEKALI BLOG.. KLIK PADA PERKATAAN OLDER POSTS SEBELAH KANAN BLOG...
BUAT BEGITU SEHINGGA TEMUI POST PERTAMA... SEMASA ITU KITA AKAN LIHAT N3 YG DAH DIBUAT..

KALAU NAK CEPAT CUBA KLIK PADA TAHUN CONTOH 2010(42) MAKA AKTIVITI DLM TAHUN TU ADA SEBANYAK 42 POST ...AKAN DAPAT KITA LIHAT DGN SEGERA...

HARAP KALIAN FAHAM KALAU TAK BERAPA JELAS SILA TANYA ILAHJY..DAN RAKAN2 YG TELAH MENULIS...

Tuesday, August 28, 2012

56. PERJUMPAAN ke 7 RUMAH NORIZAN BIN ALI 21 ogos 2012 RAYA KE 3

dulu SEK MEN TUNKU ABDUL MALIK sekarang:
ehsan dari mohd shariff cikgu besar
en. norizan bin ali sedang menunggu kedatangan kawan2 lama. jam 3 masih belum sampai beliau dah risau..ilahjy sering call utk mengetahui perkembangan semasa...
kalau tak silap ini adalah jiran2 en norizan.... antara tetamu beliau
ilahjy tak pasti mana satu bermula dahulu samada makan dulu atau meeting dulu.. tapi kalu dikutkan pasti makan dulu hehehe.. baru kenyang perut senang hati ..ahaksss

GABUNGAN WARNA OREN DENGAN HITAM YG MANTAP

sebenarnya anak dara cilik helmi tu nak menggantikan tempak mak long ilahjy ni sebagai setiausaha yg tak dpt hadir sejak 3 kali perjumpaan....3 tahun lepas ilahjy sakit tiriod yg melampau! 2 tahun lepas en hubby pergi liberia afrika selatan tak de org nak layan ilahjy balik kedah..dan tahun ini ilahjy kena jaga pak mentua yg tenat..87thn usia pak mentua..ampunnn yaaaaa nasib baik pengerusi sudi mengantikan jawatan sementara setiausaha..
TERIMA KASIH HELMI.. cyg hang..hikhikkk mareeee *mini* hang nanti..
1. kutipan yuran dibatalkan
2. perjumpaan alumni dibuat di taman rimba alor setar
hari raya ke 3 tahun depan 2013
3.makanan bawa sendiri.. yang berat puan mazni hashim akan uruskan
4. tempah banner oleh helmi

tulis nama tulis alamat tulis no phone jangan lupa setiausaha duk pesan berkali2 melalui phone masa tuuuu
apa yg cikgu mie dan cikgu zan berbual tu diperhatikan oleh tuan sukcha...mungkin depa cakap...
sukhca p awai sebab tersilap baca tarikh..helmi pula org paling awai p hari ni...
wowwww inilah dia mak-mak dara yang dapat hadir pada kali ini..tahniah mazni/kak cik dan shukriah.
haiiiii p mana depa semua tak sampai2 lagi ni.... sesat kaaaa.. keluh mie.. ditemani anak2 dara masing2 mak depa tak p ka???



tuan rumah memulakan majlis rasa duluuuu sedap ker dak nieeeeee... wah sedap juga mak norizan masak..sebab mak zan tuuu tukang masak yg pakar... kita panggil chef lah!!! terima kasih mak cik tahun depan kalu sudi kami oder lagi...norizan apa menu hari tuuuu??? cuba habaq mai .. ilahjy nak tau juga...


tu dia depa dah sampai dah..jom pakat mai tengok sapa yg p kali ni???? ceee teka..


si baju kemeja dark blue siapa? pernah ilah jy call 4,5 tahun lepas utk ke alumni..dia tak dpt hadir sebab tertentu.. tahun ni zakaria majid bgtau dia nak hadir... terima kasih jefri, lain rupa kamu ya....

oooooiiitttt org batu pahat pun ada sama sibaju melayu hijau tuuu..din beleh depa panggil..ilahjy tak tau apa itu beleh? yg ilahjy tahu nama dia basarudin nasir

wahhhh lt kol sukcha makan apa tuu ditemani dara sunti yg bongsu.. dara sukcha yg no 3 kawan baik anak dara bongsu ilahjy..sama 1 kelas sama baik BFF lah ..ilahjy pun sama 1 kelas dgn sukcha tapi bukan BFF tauuuuu hahahhaaaa.. sekarang kami seangkatan tentera darat MALAYSIA...terima kasih mai juga akhirnya


tuan guru haji kalu tak salah harani berbaju kuning setai sepanjang masa tak pernah missss tauuuu p alumni dengan isterinya shukriah..kawen 1

kelas uuuu....

amboiii badrul hesyam duk tengah suap makan apa tuuuu bad???? pakai cermin mata hitam lagi ....tutup mata kaaaa.... org dah berjaya dlm bisnes sendiri..

si baju belang tuuu bukan idung belang naaaa!!! hehehe zakaria majid pun setia sepanjang zaman tak pernah misss p.. bukan miss zakaria..hahahaaaa maceh pak ya... hang memang baik...!!!

baju pink tuuuu sapa yaaaa?? tak kenai laaaa

wahhh!! rajen zan layan anak dara ... mak dia mana? tak nampak pun..atau ilahjy tak berapa cam dah berapa kali jumpa dulu di alumni....

fuhhh banyak nya menu atas meja.. mie bagtau ilahjy depa masak sakan 4,5 jenis juadah bestnyaaa...
rasanya ini jiran2 norizan... meriah kan....


mie kata: sukcha awat aku makan tak kenyang2 lagi nie.....??? awat hang berhenti dah ??

sukcha jawab:aku simpan sikit perut aku ni takut buncit nanti panglima aku marah..tak lulus tau kalau buncit utk naik pangkat full kolonel nanti....!!!
zan kata: sat lagi hampa ulang lagi...makan.... nak tapau pun boleh. siaaa tingkat mak aku ada..

ilahjy duk tenung nasri omar mana ya??? kata dia p juga tak nampak bayang pun tapi dlm gmbar ramai2 dia ada!!!
amboiii din gelak besaqq nooo hang kawen dgn org batu pahat,,nasib hang laa kena pahat terus duk JOHOr TAK BOLEH BALIK DAH heheheee

oooo baru perasan ahmad nizam md noor pakai t-shirt putih duduk sebelah harani...
nizam pun selalu p alumni jarang misss.... dia ada bisnes juga samping buat bendang..

zainul nun dihujung t-shirt merah tuan rumah 2010 juga bendahari 2 alumni bendahari 1 jamaludin tak p..walapun dah janji nak p. rupanya mak menakan dia masuk sepital nun kat kangar..pastu p tengok sepupu dia pulaaaa alkisahhhh...

closeeeee uuuupppp din beleh...opp din nasir jauh maiii batu pahat nun hujung malaysia dia mai... terima kasih din ...tahun depan mai lagi tau
usahawan ternama kita sibuk duk layan sms cuti2 malaysia pun bisnes jalaaaannnnnn!!!! badrul ...mana wan rohayati kak ipar kamu tuuuu tak mai ka????




*************************************************************************

EHSAN GAMBAR DARI FB SUKCHA SIRIN.. terimakasih sukcha...(S.U2 JALILAH)
duduk dari kiri MAZNI,ISTERI CHE E,SHUKRIAH DAN ISTERI AHLI?
berdiri dari kiri ZAINUL, BADRUL HESYAM, AHMAD NIZAM, JEFRI, BASARUDIN, NASRI. SUKCHA, TUAN RUMAH NORIZAN, ZAKARIA MAJED, HARANI DAN MOHD HELMI

tuan rumah en norizan bin ali bersama pengerusi alumni smtam 84-85 mohd helmi
wakil kita melakukan kerja2 tinjauan sehari sebelum hari perjumpaan diadakan. tersilap hari kata sukcha. beliau tiba awal sehari ke rumah norizan... inilah pertama kali sukcha dapat menghadirkan diri ke perjumpaan kita. terima kasih atas kehadiran..
ahli yang amat setia dari awal sehingga kini tak pernah miss datang ke perjumpaan setia bersama isteri dan anak2nya.. terima kasih sukriah ...
apa dibualkan tu shukriah dengan helmi? mungkin bertanya awatlah kaum2 ibu tak datang cuma sukriah dan mazni jer hadir... aloloooo sian ...nanti kita buat tahun depan harap2 ramai datang...

Saya setiausaha 2 jalilah kamis ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada tuan rumah yang terakhir buat perjumpaan kali ini. iaitu en norizan bin ali. kerana telah sudi menjadikan rumah beliau sebagai tempat pertemuan dan perjumpaan buat kali ke 7 ALUMNI SMTAM 84-85 . terima kasih diatas perbagai hidangan juadah yang telah norizan bersama keluarga sediakan. rugi rasanya ilahjy dan ahli2 yang lain tak balik ke perjumpaan ini.

seperti yang helmi telah maklumkan kepada ilahjy, tahun hadapan perjumpaan akan diadakan di TAMAN RIMBA ALOR STAR, hari raya ke 3 jam 3 petang. makanan hendaklah dibawa bersama. kutipan duit tidak akan dilakukan lagi. helmi akan menyediakan banner perjumpaan. perjumpaan 2 tahun sekali akan diadakan semula setiap tahun seperti tahun2 yang dahulu. ini bagi mengalakkan kedatangan ahli.. yg sejak2 akhir2 ini makin berkurangan.

diharap agar ahli2 akan dapat datang pada tahun hadapan , bawalah bersama anak2 kerana mereka akan bebas bermain di taman manakala ibu bapa bebas berbual.
mungkin makanan berat disediakan oelh mazni.

semoga segalanya berjalan dengna lancar..aminnn
TAHNIAH BUAT KALIAN YANG HADIR..

PENGHARGAAN TERHADAP SUKCHA SIRIN DIN TAWAN KERANA SUDI MENJADI JURU TEMBAK KALI INI ....KAMI MENGHARGAINYA... TAHUN DEPN JGN LUPA TAU HADIR TANPA ALASAN...utk jadi juru photo seterusnya... ahaksss

Monday, August 27, 2012

55. MINIT MESYUARAT ALUMNI SMTAM 84-85 TAHUN 2012

MINIT MESYUARAT

ALUMNI SMTAM 84-85

PERJUMPAAN 2012

TARIKH : 21/8/2012 (SELASA)

MASA : 3.00 PETANG

TEMPAT : RUMAH NORIZAN ALI

TAMAN RASA SAYANG, TANDOP

KEHADIRAN : 13 ORANG AHLI

AGENDA MESYUARAT

1. Ucapan Aluan Tuan Pengerusi

Tuan pengerusi melahirkan rasa syukur kehadrat ilahi kerana dengan izinnya dapat kita berkumpul bagi menjayakan majlis perjumpaaan hari raya tahun ini.

-maklumat untuk ahli persatuan kita suadah ada Blog iaitu alumni smsg smtam yang di usahakan oleh setiausaha 2 Pn Jalilah kamis dan memohon kerjasama rakan-rakan mengemaskini maklumat ahli serta gambar dalam blog tersebut

HTTP://ALUMNIJAKA.BLOGSPOT.COM ini link blog alumni kita-ilahjy

2. Membentang dan Mengesahkan Minit Mesyuarat AJK Yang Lalu

Pengerusi membentang minit mesyuarat lalu

3.Perkara-perkara Berbangkit

- Tiada –

4. Membentang Penyata Kewangan

Bendahari Zainul Abidin Ismail membentang penyata kewangan sehingga 31 dis. 2011

Pendapatan : Jumlah RM 200.00

5. Penetapan Tempat Perjumpaan Tahun 2013

Cadangan 1 : En Sukcha mencadangkan perjumpaan dibuat di tempat terbuka atau di SMTAM

Cadangan 2 : Pn Mazni mencadangkan tempat perjumpaan 2013 di Taman

Rimba, Raya 3 dan makan minum bawa sendiri. Menu berat serah

pada Pn Mazni

Sokongan sebulat suara.

- AJK sediakan baner dan promosi dan tiada kutipan yuran….

- Duit yuran dan sumbangan ikhlas 2012 diserahkan kepada tuan rumah tahun 2012

En Norizan

6. Hal-hal lain.

TIADA

Mesyuarat ditangguhkan pada jam 5.30 petang

Di sediakan oleh Disahkan oleh:

(En Mohamad Helmi AbdRahman)

Ini adalah cetakan computer tanda tangan tidak diperlukan ye…………..


ahli yg hadir.

1.mohd helmi

2.harani

3.shukriah

4.norizan

5.sukcha

6.mazni

7.badrulhesyam

8.ahmad nizam

9.mohd jeffry

10.zakaria majed

11.zainul abidin

12.nasri

13.basarudin nasir

TERIMAKASIH KEPADA EN MOHD HELMI KERANA TELAH MENYEDIAKAN MENIT MESYUARAT INI. BAGI PIHAK S.U 1 DAN S .U 2 KAMI MOHON KEMAAFAN KERANA GAGAL MENJALAN TUGAS.


mie,harani,shukriah,sukcha,mazni,badrul,nizam,jeff,zakaria,non,nasri,norizan dan basarudin batupahat


54. MINIT MESYUARAT ALUMNI SMTAM 84-85 TAHUN 2010

MINIT MESYUARAT

ALUMNI SMTAM 84-85

PERJUMPAAN 2010

TARIKH : 13/9/2010

MASA : 3.00 PETANG

TEMPAT : RUMAH ZAINUL ABIDIN B. ISMAIL

TAMAN MERPATI 2, JLN KUALA KEDAH

KEHADIRAN : 12 ORANG AHLI

AGENDA MESYUARAT

1. Ucapan Aluan Tuan Pengerusi

Tuan pengerusi melahirkan rasa syukur kehadrat ilahi kerana dengan izinnya dapat kita berkumpul bagi menjayakan majlis perjumpaaan hari raya tahun ini.

-maklumat untuk ahli persatuan kita suadah ada Blog iaitu alumni smsg smtam.blogspot.com yang di usahakan oleh setiausaha 2 Pn Jalilah khamis dan memohon kerjasama rakan-rakan mengemaskini maklumat ahli serta gambar dalam blog tersebut

2. Membentang dan Mengesahkan Minit Mesyuarat AJK Yang Lalu

Tiada minit mesyuarat

3.Perkara-perkara Berbangkit

- Tiada –

4. Membentang Penyata Kewangan

Bendahari Zainul Abidin Ismail membentang penyata kewangan sehingga 31 dis. 2009

Pendapatan :

Yuran RM 360.00

Baki RM 200.00

Jumlah RM 560.00

5. Penetapan Tempat Perjumpaan Tahun 2012

Cadangan 1 : Rumah Norizan Ali di Taman Rasa Sayang,Tandop

Cadangan 2 : Rumah Tarmizi di Taman Harapan Kuala Kedah

6. Hal-hal lain.

6.1 Pn Shukriah lahir rasa kesal jumlah kehadiran rakan-rakan yang makin berkurangan.antara alasan kemungkinan promosi di saat akhir dan masa pada raya ke 4

6.2 En Shaari cadang tahun 2012 buat masa raya ke 3

6.3 Pengerusi kemorosotan kehadiran di sebabkan lepas raya ada peperiksaan percubaan UPSR,PMR dan SPM jua STPM yang memaksa rakan terpaksa balik awal.

Mesyuarat ditangguhkan pada jam 5.30 petang

Di sediakan oleh Disahkan oleh:

(En Mohamad Helmi AbdRahman)

Ini adalah cetakan computer tanda tangan tidak diperlukan ye…………..

AHLI YANG HADIR

1.MOHD HELMI

2. ZAINUL ABIDIN

3. HARANI

4. SHUKRIAH

5. SAARI

6.TARMIZI

7.YUSRI JUNIOR

8. NASRI

9. ZAKARIA ZAINUN

10. MD YUSOF

11. SHUKRIAH

12. FAIZAH MUSTAPA


TERIMA KASIH KEPADA MOHD HELMI KERANA TELAH MENYEDIAKAN MINIT MESYUARAT INI. BAGI PIHAK S.U 1 DAN S.U 2 KAMI MOHON MAAF KERANA TIDAK MENJALANKAN TUGAS.

Wednesday, August 15, 2012

53. PERJUMPAAN ALUMNI RAYA KE 3 JAM 3 PTG 2012.. KALI KE 6

salam ramadan dan selamat nemyambut hari kemenangan umat islam berpuasa.

dengan ini ilahjy sebagai setiausaha 2 ingin mengumumkan bahawa PERJUMPAAN ALUMNI BAGI KALI KE 6 TAHUN 2012 ini akan diadakan dirumah salah seorang sahabat kita iaitu cikgu NORIZAN BIN ALI di TAMAN RASA SAYANG , TANDOP.

HARI RAYA KE 3 JAM 3 PETANG...
Jangan lupa hubungi en norizan untuk keterangan lanjut.... sila ambil gambar untuk disimpan di blog ini dan untuk rujukan dna kenangan dimasa akan datang.

semoga perjumpaaan itu nanti akan mengeratkan lagi persahabatan kita di tahun 1984-1985...

sekian terima kasih dan semuga jumpa lagi..

Thursday, June 28, 2012

52. Adakah Aku Romantis?

"Romantis... isy aku takmain lah romantis romantis ni. Yang penting aku beri cukup makan minum padanyasetiap hari. Lagipun aku ni dah tua."

Realiti yang berlaku masa kini,ramai pasangan (secara umumnya) sudah agak bosan hidup sebumbung denganpasangan masing-masing. Nampak gaya rakan sekerja yang berlainan jantina dipejabat lebih "interesting" dan "caring".

Saya termenung sejenakmengingatkan satu persoalan dari seorang wanita semasa ceramah saya di Melakasuatu ketika dulu.

"Macamana nak buat denganperangai suami saya ni. Saya teringin sangat nak bersembang sakan macam di katakan tu dengan suami saya. Tapi dia ni... kalau dengan rakan sepejabat... bukanmain ligat lagi. Tapi dengan saya.... hambar je. Pernah saya travel dengankereta dari utara ke selatan... hampir basi air liur ni."

Cuba jawab soalan di bawahini. Jika jawapannya YA ...Insya Allah anda makin dekat dengan istilah pasanganyang romantis.

1. Bila berjauhan... seringmenelefon antara satu sama lain?
2. Kalau makan... teringatpasangan masing-masing?
3. Sentiasa peka denganpermasalahan pasangan masing-masing?
4. Jika bermasam muka - sentiasamendoakan agar pasangan diampunkan Allah dan jangan lupa untuk mengampunkanpasangan masing-masing?

Of course masa 'kabel' tengahrosak susah sikit nak berkomunikasi. Tetapi kebiasaannya apabila baik kembali -kasih sayang akan bertambah.

Kaji punya kaji... rupanya iaadalah sifat naluri manusia... suka di belai dan suka membelai. Ia adalahfitrah. Tetapi dalam dunia yang serba moden ini, manusia makin lama makin jauhdari kehidupan yang selari dengan fitrah. Cuba kita kaji kehidupan manusiaunggul di dunia ini.

Kehidupan Rasulullah S.A.W. Adakah beliau seorang yangromantis bila berinteraksi dengan isterinya?

Aisyah dipanggil dengan nama"Humaira". Apabila Rasulullah minum air dalam cawan yang dikongsibersama dengan isterinya, Baginda akan minum tempat mana Aisyah minum.

Beliau amat pelembut denganisteri-isterinya dan sering membantu kerja-kerja isterinya di rumah.

Kita sering dengar HassanAl-Banna sebagai seorang pendakwah hebat. Buku Cinta di Rumah Hassan Al-Bannasepatutnya di baca oleh setiap bapa yang hendak menggelarkan dirinya pejuangIslam. Begitu romantis sekali kehidupan mereka suami isteri. Pernah suatuketika rakan-rakannya datang ke rumah pada waktu malam. Isterinya sedang tidur.Beliau menyediakan makan minum untuk rakan-rakannya kerana tidak mahumenyusahkan isterinya yang sedang tidur lena.

Pada hemat saya yang dhaifini, jika kita pasangkan niat benar-benar berkahwin kerana hendak menyambungkerja-kerja dakwah yang sudah kita mulai semasa muda dan kita bernekadmemastikan isteri kita itu berada dalam soff dakwah, InsyaAllah kita akan mampuuntuk menjadikan medan di rumah itu sebagai medan amal dan dakwah.

Dengan izin Allah, isteri akandijadikan sebagai rakan kongsi dalam menyelesaikan permasalahan dakwah kita.Dia akan menjadi sumber rujukan apabila kita kebuntuan dalam menjalankerja-kerja dakwah kita. Akhirnya kerja-kerja dakwah kita akan menjadi ringan.Dan natijahnya kasih sayang yang berputik masa mula-mula mendirikan rumahtangga akan terus mekar sehingga akhir hayat kita.

Tetapi jika rumah tangga porakperanda, hubungan menjadi hambar, perjuangan isteri hanya tinggal di daporsahaja bagi menyediakan makan minum kita dan anak beranak, perbincangan dirumah tidak lebih dari perkara-perkara duniawi sahaja. Kerja-kerja dakwah kitaakan mudah terbantut dan silap silap gaya terkubur dengan masalah di rumah.

Thursday, June 7, 2012

51. Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Malik.

Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Malik (SMKTAM), Alor Setar dibuka pada 1 Januari 1965 dengan nama Sekolah Menengah Alor Merah dan menumpang di Sekolah Kebangsaan Alor Merah (Lelaki), SK Alor Merah (Perempuan) dan SRJK (C) Pumpung (1967). Pada 23 September 1968 bangunan sekolah yang ada sekarang mula digunakan. Bangunan tambahan didirikan dan digunakan pada tahun 1972 dengan kapasiti 24 bilik darjah. Oleh kerana jumlah murid yang terus meningkat, maka persekolahan terpaksa diadakan dua sesei, pagi dan petang.

Sejak 1965 hingga akhir tahun 1974, sekolah ini dikenali dengan nama Sekolah Menengah Alor Merah. Tetapi pada 21 Oktober 1974 nama asal itu ditukarkan kepada SMK Tunku Abdul Malik. Pada 2 April 1975. Sekolah ini dibuka dengan rasminya oleh Duli Yang Teramat Mulia Tunku Abdul Malik Ibni Al-marhum Sultan Badlishah, DK., DKH., DK (Trengganu), SPMK., SPCM., DA, (Sarawak), PSB., iaitu Raja Muda Kedah.

SMKTAM terus berkembang dan beberapa pembaharuan dibuat seperti membina bangunan tiga tingkat, surau, asrama dan dewan makan, studio lukisan kejuruteraan, makmal CAD, Pusat Sumber sekolah dan bilik-bilik sumber lain untuk kemudahan komuniti sekolah.

Mulai 1999, program Pendidikan Inklusif Bermasalah Penglihatan dimulakan di sekolah ini yang melibatkan 45 pelajar yang dibawa dari Kolej Sultan Abdul Hamid, SMK St. Michael dan SMK Sultanah Bahiyah. Manakala seramai 11 guru ditugaskan untuk menjayakan program ini.

Selaras dengan seruan kerajaan untuk meningkatkan celik komputer, sekolah telah berusaha mewujudkan makmat ICT bagi keperluan warga sekolah. Melalui bantuan Citibank Berhad, sebuah makmal ICT dan sebuah makmal ICT Inklusif telah siap pada Mac 2001 dan terus digunakan sepenuhnya hingga kini. Makmal ICT sumbangan Citibank Berhad itu telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Tan Seri Musa Mohamad Menteri PelajaranMalaysia, pada 2002.

Seiring dengan moto sekolah BERILMU, BERDIKARI, BERAMAL kini SMKTAM menjadi kebanggaan seluruh warga sekolah.

Visi Sekolah

SMKTAM sebagai Pusat Kecemerlangan ilmu di Negeri Kedah menjelang 2020.

Misi Sekolah
  1. Mengurus dan mentadbir organisasi sekolah dengan cekap dan berkesan.
  2. Berusaha untuk meletakkan pencapaian kurikulum pada tahap cemerlang.
  3. Melahirkan pelajar yang berketrampilan, berdisiplin dan berakal budi mulia
  4. Memaksimumkan penglibatan pelajar dan mencapai kejayaan cemerlang dalam kegiatan kokurikulum.
  5. Memanfaatkan kemudahan ICT untuk membangun dan memantapkan pengurusan, pengajaran dan pembelajaran.
  6. Memastikan prasana sekolah dan persekitaran dalam keadaan kondusif ceria, harmoni dan selamat.
Moto & Slogan Sekolah

.......................................................................................
" Berilmu, Berdikari dan Beramal "
.......................................................................................

Falsafah Sekolah

“Mempercayai bahawa setiap pelajar mempunyai keupayaan untuk berkembang maju dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek jika mendapat peluang dan bimbingan dan bijaksana dan berterusan.”

Matlamat Sekolah

SMKTAM berazam melahirkan pelajar yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berupaya berdikari untuk mencapoai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap agama, bangsa dan negara.

Senarai Pengetua
  1. En. Mohd Noor Darus (1965-1965)
  2. En. Ismail Haji Salleh PPN., PJK (1966-1971)
  3. En. Mahmud Dato’ Haji Shuaib PJK (1972-1981)
  4. En Ahmad Moktar Haji Abdullah (1981-1983)
  5. En Abdul Rahim Abdul Rahman (1984-1987)
  6. En Zakaria Long (1987-1991)
  7. Tn Haji Morazuki Hashim (1999-2001)
  8. Pn Hajah Faridah Haji Abdullah (2001-2005)
  9. En Abdul Wahab Harun AMP,BCK (2005-2007)
  10. Pn Ramlah Mohd Hussain (2008-2009)
  11. Pn Aishah Tom (2010 – 2012)
  12. En Md Sharif Daros (2012 - kini)
p/s: Geng 84/85 yang bergelar cikgu tu tak ada cita2 ka nak jadi Pengetua kat sini...?

Tuesday, June 5, 2012

50. Silatur Rahim...

Makna silatur rahim ialah berlaku ihsan kepada kaum kerabat.

Pendapat yang lebih tepat berkaitan dengan maksud silatur rahim ialah hubungan di antara kerabat atau keluarga sahaja.

Hubungan selain daripada ahli keluarga, bukan disebut silatur rahim, ia disebut sebagai ukhuwah Islamiah (persaudaraan sesama Islam).

Silah bermaksud hubungan dan ar-Rahim bermaksud pertalian manusia dari segi keturunan dan disebut juga kerabat atau keluarga.

Imam Ibnul Atsir berkata, "Silatur rahim adalah suatu ungkapan berkaitan dengan menjalinkan perbuatan baik terhadap kaum kerabat yang memiliki hubungan senasab atau perkahwinan, berlemah lembut kepada mereka, menyayangi mereka, memerhatikan keadaan mereka, walaupun mereka jauh dan berbuat jahat.
Manakala memutuskan silatur rahim adalah suatu perbuatan yang berlawanan dengannya"

Kaum kerabat terdiri daripada kedua ibu dan bapa, adik beradik, pakcik, makcik, sepupu, nenek, datuk dan anak yang memiliki hubungan kekeluargaan yang dekat. Adapun hubungan yang dinisbahkan kepada selain ahli keluarga, maka ia disebut sebagai ukhuwah Islamiah (persaudaraan sesama Islam).

Al-Hafizh Ibnu Hajar berkata "Ar-rahim secara umum adalah dimaksudkan untuk para kerabat dekat. Antara mereka terdapat garis nasab (keturunan), sama ada berhak mewarisi atau tidak, samada mahram atau tidak".

Kaum kerabat yang wajib dieratkan ikatan silatur rahim itu termasuklah kerabat mahram dan yang bukan mahram. Dalam Kitab az-Zawajir karangan Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullahu Ta‘ala ada menyebutkan bahawa kaum kerabat itu terbahagi kepada dua iaitu kaum kerabat mahram dan yang bukan mahram:

  1. Kaum kerabat mahram ialah saudara yang haram bernikah dengannya seperti bapa, ibu, adik beradik lelaki dan perempuan dan anak-anak mereka, bapa saudara dan emak saudara sebelah bapa dan emak.
  2. Kaum kerabat dari bukan mahram ialah saudara yang halal bernikah dengannya seperti anak bapa saudara dan emak saudara sebelah bapa dan anak-anak mereka, anak bapa dan emak saudara sebelah emak dan anak-anak mereka.

Firman Allah SWT. “Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silatur rahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati kamu.” (an-Nisaa’: Ayat 1)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaklah dia menjalinkan silatur rahim.” (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa yang suka agar diperluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah dia menghubungkan silatur rahim.” (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, "Tidak masuk Syurga, mereka yang memutuskan silatur rahim.” (HR Bukhari dan Muslim)

Moga ada manfaat

Friday, January 27, 2012

49. How To Survive A Heart Attack When Alone…?

Let's say it's 6.15pm and you're going home (alone of course), after an unusually hard day on the job. You're really tired, upset and frustrated. Suddenly you start experiencing severe pain in your chest that starts to drag out into your arm and up into your jaw. You are only about five miles from the hospital nearest your home.

Unfortunately you don't know if you'll be able to make it that far. You have been trained in CPR, but the guy that taught the course did not tell you how to perform it on yourself..!!

Now, how to survive a heart attack when alone…?

Since many people are alone when they suffer a heart attack, without help, the person whose heart is beating improperly and who begins to feel faint, has only about 10 seconds left before losing consciousness.

However, these victims can help themselves by coughing repeatedly and very vigorously.

1. A deep breath should be taken before each cough, and the cough must be deep and prolonged, as when producing sputum from deep inside the chest.

2. A breath and a cough must be repeated about every two seconds without let-up until help arrives, or until the heart is felt to be beating normally again.

3. Deep breaths get oxygen into the lungs and coughing movements squeeze the heart and keep the blood circulating.

4. The squeezing pressure on the heart also helps it regain normal rhythm. In this way, heart attack victims can get to a hospital.

Normally before an attack happened, there are various sign that people might ignore:

1. Numbness on your left arm up to your fingers (don't say because you sleep on one side).

2. Pain on your heart.

3. Feel like there's a block of air behind your left shoulder wing.

4. Strecth pain on your left neck.

5. You feel your chest being pressed so hard.

When any of these signal occured, your heart arteries already blocked. If you do ECG it won't show much because you're in relaxing mode. Better go for stress test and angiogram.

Go before it’s too late.

Heart Attack Symptoms.

Symptoms of a heart attack include:

1. Discomfort, pressure, heaviness, or pain in the chest, arm, or below the breastbone.

2. Discomfort radiating to the back, jaw, throat, or arm.

3. Fullness, indigestion, or choking feeling (may feel like heartburn).

4. Sweating, nausea, vomiting, or dizziness.

5. Extreme weakness, anxiety, or shortness of breath.

6. Rapid or irregular heartbeats.

Some people have a heart attack without having any symptoms (a "silent" myocardial infarction). A silent MI can occur in any person, though it is more common among diabetics.